Ännu ett luftskepp

Man väntar sig mycket af det nu 20 århundradet och icke minst en lösning af det svåra problemet att konstruera ett styrbart luftskepp.

Vi omtalade i förra numret Hoffmans flygmaskin och skola i dag lämna några upplysningar om de försök osm ingeniör Kress i närheten af Wien fårtaget med sin så kallade automobil-slädbåt, hvilken, som namnet antyder, skall kunna röra sig öfver både en vattenyta oc hen isyta för att sedan höja sig upp i luften.

Som illustrationen visar, består fartyget af två (17 meter) långa, smala båtar, och mellan dessa är anbragt en bensinmotor, som drifver två luftpropellrar. Dessa bestå af ramar i form af skrufblad, och mellan ramarna är spänd segelduk. Propoellrarna röra sig rundt i motsatt riktning och med stor hastighet samt kunna drifva fram fartyget äfven i den starkaste blåst. Två väldiga, drakformiga luftsegel äro anbragta tvärs öfver fartyget och sitta i olika höjd, så att de båda under flykten kunna komma i beröring med hvar sin opåverkade luftpelare. Slutligen är fartyget försedt med två luftrör, ett lodrätt och ett vågrätt, till att styra i alla riktningar samt upp och ned.

Jämföra vi Zeppelins luftskepp med Kress’ flygmaskin, förefaller det, som om den sistnämnda hade flera förutsättningar till att kunna styras i fluten, äfven mot vinden, i det den icke lämnar luften den stora yta som ballongerna i Zeppelins luftskepp.

Redaktörens anmärkningar

Den första maskindrivna flygningen ägde rum två och ett halvt år senare.

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *