Med de elektriska vagnarna, eller elektromotorvagnarna, såsom de oftast kallas, komma vi till det sista och nyaste af de tre slagen motorvagnar, emedan deras första praktiska användning daterar sig från början af 1890-talet. Den elektriska energi, som fordras för att drifva dessa spårvagnar, kan tillföras dessa motorer på två olika sätt, genom ackumulatorer eller ledningar, men blott den första af dessa är naturligtvis användbar vid vagnar, som skola vara i stånd att fritt röra sig på gator och vägar, itam att vara bundna af em bestämd bana.
Ursprungligen har man som kraftkälla försökt använda batterier af primära element, men dessa visade sig snart både för dyra och tunga i förhållande till den kraft de kunde lämna, och man använder nu uteslutande ackumulatorer, som laddas med strömme nfrån elektriska stationer.
Både ackumulatorerna och elektromotorerna användas för öfrigt hufvudsakligen i samma former, i hvilka de äro beaktna från sin användning i industriens stjänst; man har naturligtvis blott sörjt för att sinrkänka deras vikt och storlek så mycket som möjligt samt, hvad motorerna angår, skydda dem mot damm och fuktighet genom att innesluta dem i täta lådor.
Elektromotorvagnen är af en betydligt enklare och mindre sammansatt konstruktion än någon af de andra slagen motorvagnar. I regeln är ackumulatorbatteriet anbragt under vagnssätet, och på underredet finnas icke andra mekaniska delar än motorn och den kedje- oeller kugghjulsutväxling, hvarigenom rörelsen öfverföres till hjulen. I stället för en enda större elektromotor har ma ni de nyaste gvagnskonstruktioner funnit ändamålsenligt att använda två mindre, som obereodne af hvarandra, drifva hvar sitt framhjul.

[Här] visas en droska, som är inrättad på detta sätt. De båda små motorerna äro upphängda i starka fjädrar, fästapå själfva hjulnafven, och hvarje motors axel bär ett litet kugghjul, som griper in i en större kuggkrans på framhjulet… Genom
detta anbringande af motorerna uppnås bland annat en ytterstmjuk och jämn körsel, och vagnen sättes lätt i gång.

[Här] visas samma droska, ombildad till vinterkörselmed tillhjälp af en lätt påsättbar vagnskur. De flesta större städer i Europa och Amerika hafva redan i flera år haft elektriska
droskor, och nyligen hafva äfven elektriska omnibusar börjatkomma i bruk, bland annat i London och Berlin.

[Här] ses en elegant typ på en liten elektrisk promenadvagn till två personer. Utgifterna vid körseln med dessa
vagnar ställa sig dock något högre än vid de små bensinvagnarna, i alla händelser så länge elektriciteten från de nuvarande elektriska stationerna står i sitt nuvarande höga pris.
Den elektriska motorn är ovillkorligen den mest idealiska af alla dem man hittills har försökt använda till drifning af motorvagnar. Dess roterande rörelse, enkla konstruktion ochstora elasticitet i utvecklandet af kraft är i synnerhet orsakentill dess företräde framför ång- och bensinmotorerna, och dåelektromotorvagnen ändå icke blifvit den enarådande på gator och vägar, utan tvärtom i spridning står långt efter bensinvagnen, kommer detta sig närmast af den omständigheten, att de elektriska ackumulatorerna ännu äro alltför tunga och omfångsrika i förhållande till den elektricitetsmängd de kunna
innehålla.
Däraf följer, att den energimängd man kan medföra i en elektromotorvagn är ganska begränsad och blott tillåtertillryggaläggandet af ett mindre antal mil, innan en ny laddningaf ackumulatorerna är behöflig, Då elektricitetsverken emellertid ännu i de flesta länder äro jämförelsevis sällsynta utanför de större städerna, äro elektromotorvagnarna därför tills vidare bundna vid dessa och deras närmaste omgifning, där de i form af lyxvagnar, affärsvagnar och i synnerhet som droskor och ommibusar kunna göra god nytta.
Vi hafva nu framställt de olika slagen motorvagnar i denyaste och bästa former, i hvilka de för ögonblicket finnas. Utvecklingen, som i våra dagar går så snabbt, tillåter näppeligen att stanna därvid, och de vagnar vi i dag finna tillfredsställande, skola sannolikt om några år förefalla oss ganska primitiva. Hur som helst, så har motorvagnen redan i sin nuvarande gestalt visat sin lifskraft och skall för hvarje dag som går vinna allt större spridning på de olika fälten af det praktiska lifvet.
Lämna ett svar